Östermalms Saluhall Magasin. Ägare och ansvarig utgivare: Bielsten & Co. Vill du bläddra i tidigare nummer eller få ett magasin hemskickat, se information nedan.
I juni 2010 lanserade Bielsten & Co ett exklusivt magasin till en mycket kvalitetsmedveten målgrupp i Östermalms Saluhall och i tretton år sedan premiären avspeglades det i en mängd starka varumärkesannonsörer. Under utgivningsåren 2010-2023 har det varit en återkommande tidskrift ämnad att vårda Östermalmshallens stamkunder och knyta en närmare kontakt med samarbetspartners. Tidningen segmenterades inte efter årsinkomst, snittålder och kön, utan magasinet riktade sig till personer som uppskattar ”la joie de vivre” och villiga att betala för den livskvalitet de aktivt värnar om. Teamet bakom Östermalms Saluhall Magasin valde att skapa en produkt med bra papperskvalitet, ett högt mått av läsbarhet och därmed en lägre annonsgrad än branschsnittet.
Den som är intresserad av livsbejakande upplevelser i allmänhet och av mat och råvaror av högsta kvalitet i synnerhet, finner reportage för inspiration och handfasta råd vad gäller mat- och dryckeskultur. Läsarna bjuds på anekdoter samlade under Östermalmshallens 135 år och möten med intressanta, såväl svenska som internationella, personligheter. Tryckt upplaga i 10 000 exemplar till stamgäster och företagskunder samt i läsexemplar till svenska turister som har besökt saluhallen. Med drygt 200 000 besökare i månaden är saluhallen en av stadens mest populära destinationer och magasinet nådde med sin tryckta upplaga över 30 000 personer och tusentals visningar av varje nummer digitalt, där de finns att läsa i full version. Magasinet har även delats ut på event med samarbetspartners, arrangerade av Bielsten & Co.
Tack för en fantastisk resa tillsammans med alla handlare, samarbetspartners och framför allt med våra trogna och engagerade läsare!
Alla tidigare nummer finner ni i blädderbar version om ni scrollar ner eller klicka HÄR.
OM GRUNDAREN
Lina Bielsten
Lina Bielsten har arbetat som projektledare för Östermalms Saluhall i över 13 år och är grundare samt ansvarig utgivare av Östermalms Saluhall Magasin (utgivningsår 2010-2023). Redan i tioårsåldern skapade hon tidningar och sålde egna vykort, då med © Bielsten Production på baksidan. Första publikationen var Davis Cup-magasinet 2010 och i tretton år stod det Östermalms Saluhall Magasin på omslagen. Nu väntar nya äventyr med att skapa kreativt innehåll och evenemang!
Hur har det varit att arbeta som projektledare för Östermalms Saluhall?
- Det har varit en ära att få arbeta med ett så starkt och prominent varumärke som Östermalms Saluhall. Jag har sysslat med kommunikation och event i snart 25 år sedan min civilekonomexamen från Linköpings Universitet. Det var något av en dröm för mig, som älskar Hallen och alla fantastiska råvaror, att bevara det traditionella samtidigt som vi behövde utvecklas för att möta nya utmaningar. Jag tog med mig erfarenheten av digitala medier från byråsidan, men jag lärde mig också mycket av handlarna. Flertalet har funnits här i generationer och det är en ovärderlig kunskap att förädla. Höjdpunkter för mig har bland annat varit att ordna saluhallens 125-årsjubileum som vi firade i en hel vecka fylld med smakprovningar, gästspel av kända matprofiler, afterwork med live-underhållning och en stor jubileumsfest. Parallellt med att jag planerade underhållningen och gjorde ett stort jubileumsnummer av magasinet tog vi fram ett flertal trycksaker och initierade ett nytt gemensamt presentkort. Utöver detta anordnade jag själv en auktion till förmån för MinStoraDag under jubileumsveckan där allmänheten kunde buda på matlagningskurser hos olika handlare, privata upplevelser med bland annat Steffo Törnquist, Peter Forsberg & Eric Saade och Tommy Myllymäki samt ett flertal andra gåvor som skänkts från företag. Auktionen som ordnades i samarbete med Stockholms Auktionsverk genererade drygt 100 000 kronor till stiftelsen MinStoraDag. En annan höjdpunkt var när Östermalms Saluhall Magasin fyllde 5 år under hösten 2015, då jag arrangerade ett event till förmån för Barncancerfonden och i samband med firandet av magasinet gick startskottet för en välgörenhetsauktion på Lauritz.com. Vi lyckades samla in 50 objekt som genererade över 200 000 kronor (utan någon extern marknadsföring och jag skänkte mitt arvode båda gånger). Sedan dess skänker jag pengar varje år till Barncancerfonden. Jag är både glad och stolt att genom mitt arbete kunna stödja cancerforskningen och ge hopp till fler barn.
Vad har varit roligast med konsultuppdraget?
- Att få arbeta i en vacker miljö med mat av absolut högsta klass! Dessutom att jobba med ett uppdrag som hade mycket variation i det dagliga arbetet och att jag fick en stor kreativ höjd i de olika projekten – när jag grundade magasinet, tog fram en ny logotyp och hemsida, promotionmaterial och deras första gemensamma presentkort och alla härliga event jag skapat varje år. Ingen dag var den andra lik! Jag har ofta fått ”gratis” lektioner av handlarna i allt från hantering av kött till val av bästa fisken för säsongen. Ibland bjöds jag på smakprover och det tackar man ju inte nej till. Många tror att det bästa med jobbat var de mer kända profilerna jag skrev om i magasinet, som till exempel Björn Ulvaeus, Eric Saade, Danny Saucedo, Benjamin Ingrosso och Måns Zelmerlöw. Visst, det hördes djupa suckar från mina tjejbekanta när jag skulle fika med Måns på Alla Hjärtans Dag av alla dagar och det är kul att träffa våra folkkära kunder, men jag gillar även de små vardagsstunderna med alla ”stammisar”. Jag har lärt känna flera genom åren så det blir ofta att vi stannar upp för att prata och skoja med varandra. Jag trivs dessutom lika bra att sitta ensam med morgonkaffet och se saluhallen vakna till liv som att avsluta en hektisk vecka med en Toast Skagen på Lisa Elmqvist, fylliga wraps på Mesh eller goda mezes på Beirut Café en kväll med vänner! Det är en hjärtlig stämning här och jag hoppas att den bevaras eftersom Östermalms Saluhall är en unik plats i Stockholm!
Har du något eget kul minne från Östermalms Saluhall?!
- Att få umgås i flera veckor med en av mina främsta förebilder, Quincy Jones, under hans olika Sverigebesök genom åren och att jag en gång kunde bjuda med honom på en egen matrunda i Östermalmshallen. Det är ett minne som jag alltid kommer bära med mig. Vi har sedan dess blivit goda vänner och delar både musiksmak och värderingar i livet, som att unna sig mat av högsta kvalitet. Quincy fick provsmaka ostar, charkuterier och njöt av fantastisk fisk, med extra rödlök förstås (en rödlök låg alltid i hans väska, eftersom han inte ville inte riskera att stå utan sitt favorittillbehör). Detta var hans första besök i Östermalmshallen men däremot har Quincy sedan länge varit förtjust i Lisapåtorget som han ofta gästat när han är i Sverige och vars mat han älskar. Sverige ligger honom varmt om hjärtat, så det var roligt att jag kunde ha honom på omslaget av mitt magasin och skriva en hyllningsartikel när han fyllde 90 år i mars 2023.
Vill du få magasinet hemskickat?
Vid hemleverans debiteras porto och administrationsavgift i förskott, för närvarande 85 kronor.
Lämna ett meddelande med namn och postadress till info@bielstencompany.se
Boka en privatvisning i Östermalms Saluhall
Både privatpersoner och företag har möjlighet att boka guidade visningar av Östermalmshallen, ledda av Lina Bielsten. Lina som är grundare av Östermalms Saluhall Magasin (utgivningsår 2010-2023) har även arbetat som projektledare med Östermalms Saluhall i över 13 år och jobbar numera som frilans med Bielsten & Co på heltid. Hon förmedlar på sitt personliga vis kunskap om saluhallens långa historia kryddad med roliga anekdoter från dem som varit med och saker som inte går att läsa sig till i några böcker. Det går även att lägga till smakprover från de olika butikerna eller en presentpåse till deltagarna.
Visningar kan hållas på svenska och engelska. Skicka ett mail med önskemål så skräddarsyr vi tillsammans er alldeles egna aktivitet.
Förfrågningar skickas till:
lina@bielstencompany.se
Bläddra i tidigare nummer.
Östermalms Saluhall Magasin No.2 2023. På omslaget: Joachim Bergström, Rennie Mirro och Karl Dyall i The High Society.
Östermalms Saluhall Magasin No.1 2023. På omslaget: Quincy Jones.
Östermalms Saluhall Magasin No.2 2022. På omslaget: Sarah Dawn Finer.
Östermalms Saluhall Magasin No.1 2022. På omslaget: Lasse Hallström.
Östermalms Saluhall Magasin No.2 2021. På omslaget: Danny Saucedo.
Östermalms Saluhall Magasin No.1 2021. På omslaget: Benjamin Ingrosso.
Östermalms Saluhall Magasin No.2 2020. På omslaget: Loreen.
Östermalms Saluhall Magasin No.1 2020. På omslaget: Alexander Karim.
Östermalms Saluhall Magasin No.2 2019. På omslaget: Marie Göranzon och Jan Malmsjö.
Östermalms Saluhall Magasin No.1 2019. På omslaget: Lena Olin.
Östermalms Saluhall Magasin No.2 2018. På omslaget: Petter.
Östermalms Saluhall Magasin No.1 2018. På omslaget: Peter Jöback.