Edit K och Entreprenörspodden
— entreprenör, kommunikationsstrateg och poddare
En av redaktionens favoritpoddar just nu är ”I huvudet på en entreprenör”. Magasinet möter PR-experten Edit Künstlicher som startade podden för snart tre år sedan, då som ett hobbyprojekt men nu är det blodigt allvar. Edit vill förändra bilden av hur entreprenören porträtteras, sätta fler kvinnor på kartan och få dem att vilja starta bolag.
TEXT: CLAES KANOLD | FOTO: MARIA ÖSTLIN
EDIT KÜNSTLICHER HAR SITT KONTOR på Riddargatan, ett stenkast från Östermalmstorg, så lägga sina affärsmöten med kunder och journalister i Hallen gör hon titt som tätt. Ofta över en kopp kaffe i Paulas café. Hon tycker att Östermalmshallen passar bra för här kan man vara inkognito och smälta in i den, som hon tycker, prestigelösa miljön.
– Dessutom hänger jag där helger och lunchar med familjen. Jag älskar fisk och skaldjur. Och så råkar faktiskt Elias Karroum som äger Beirut Café vara en gammal skolkompis till mig från barndomen!
Hur låter det om du får presentera dig själv?
– Jag har jobbat med media sedan början av 90-talet. Förutom PR-byrån editK driver jag idag en agentur för personliga varumärken som heter InfluencersAgency, därutöver programleder jag min podd I huvudet på en entreprenör. Så jag förenar egentligen alla mina tre ben, och tycker lika mycket om dem allihop!
Förklara personliga varumärken!
– När jag registrerade domänen InfluencersAgency 2007 existerade inte ens fenomenet. För mig betyder begreppet influencer ”någon som påverkar”. Vi jobbar inte med traditionella influensers utan med VD:ar, personligheter inom näringslivet, författare, skådespelare, experter inom olika genrer. Det kan till exempel vara apotekare eller veterinärer, men jag har även arbetat med matprofiler. Vi är kanske mest kända för att bygga profiler från scratch och genomföra varumärkesförflyttningar, klienter som vill bredda sin nisch eller byta sin nisch.
Berätta om vad du gör just nu!
– Från Bokmässan i Göteborg i september går vi rakt in i julen, så det handlar mycket om julkommunikation. Olika typer av saker mina profiler kan prata om kring högtiden, allt från inredning till mat, choklad och senap. Härom månaden firade podden 100 avsnitt, med en av mina stora entreprenörsförebilder Sven Hagströmer som gäst. Att det skulle bli så många avsnitt trodde jag nog inte från början, utan det var mest ett hobbyprojekt. Nu, efter nästan tre år, är det blodigt allvar. Inför 2023 har jag stora planer beträffande hur jag ska utveckla alla mina affärsben. Rakt in i lågkonjunkturen, haha!
Vad är det som driver dig?
– Den röda tråden är just att bygga varumärken och bolag, att få saker gjorda. Sedan är jag extremt kvalitetsdriven. I alla lägen, både min privata konsumtion och i det jag gör åt mina kunder. Jag köper hellre mindre och producerar hellre mindre, men väldigt bra. Det lirar inte alltid med marknaden, men jag är kvalitetsnörd. Frihet är också en drivkraft; att kunna jobba med de människor och de projekt jag vill jobba med, när jag vill. Jag flydde ju med min familj från järnridån 1977 (Edit är född i Ungerns huvudstad Budapest, reds anm.) Så jag är uppväxt med föräldrar som aldrig fått välja. Friheten att kunna göra det har varit central i allt jag gör. Det är väldigt frustrerande att vi i Sverige tar det för så självklart att vi har vatten i kranen, har el och kan åka på semester med mera. Men just nu bojkottar jag mitt födelseland av lättförståeliga skäl.
Vilken poddgäst har gjort störst intryck på dig och varför?
– Med över hundra gäster är det otroligt svårt att välja, alla berör mig på olika sätt. Vi skrattar och gråter mycket. Jag har journalistvänner på tidningen Dagens Industri som säger ”du ställer de frågor vi aldrig kan ställa”. Det är häftigt. Några jag direkt kan säga har berört mig mest är Rickard Lyko, där hade jag jättesvårt att hålla tillbaka mina tårar. Det var ett samtal som är svårt att glömma.
– Även en av en mina stora entreprenörsidoler Anna Benson berörde mig djupt. Hon talade om vårt känslosamma möte på restaurang Riche, då hon berättade att hon bestämt att ta sitt liv och kommit till Sverige för att säga hejdå. Vi hade jobbat ihop i många år och blivit goda vänner under tiden.
– När avsnittet med Sven Hagströmer spelades in hade vi 38 grader i studion. Där sitter den här 79-årige mannen, knivskarp i huvudet, och levererar den ena one-linern efter den andra, medan jag var rädd att han skulle trilla av stolen, för själv höll jag på att dö av värmeslag. När jag undrade hur han orkade svarade han enkelt: ”Jag är här, vi kör”. Så många intressanta samtal har det varit.
Tydligen tackar tre av fyra kvinnor nej till att ställa upp, medan tre av fyra män tackar ja. Vad beror det på och hur ska du lyckas få fler kvinnor att vilja medverka?
– Suck, det här är en jättestor sorg. Jag har gett mig sjutton på att ha varannan kvinna, för att jämna ut det försprång männen har. Bara 27% av bolagen ägs av kvinnor. Att då behöva kämpa så hårt för att få kvinnor att ställa upp gör mig oerhört frustrerad. Det är otroligt jobbigt. Jag är inte ensam om det, många journalister upplever samma sak. Samtidigt är jag enormt tacksam för dem som säger ja, är väldigt generösa och delar med sig av sina erfarenheter. Jag känner att vi har ett gemensamt ansvar för att jämna ut statistiken, vill vi ha in fler kvinnor på ledande positioner och få fler att starta bolag måste vi också synas mer. Men jag har ingen aning om varför de säger nej och vet inte vad jag ska göra åt det, utan jag kan bara lyfta upp det som ett fenomen.
Finns det några drömgäster du siktar på att få prata med?
– Christina Stenbeck är en riktig drömgäst helt klart. Hennes pappa Jans livsverk har ju påverkat mitt liv mest av alla, tack vare honom har jag kunnat göra en enorm klassresa. Så jag hade gärna pratat med henne.
"Fördelen med just en podd är att du kan
göra massa annat medan du lyssnar."
Podden ”I huvudet på en entreprenör” firade sitt 100:e avsnitt med Edits stora entreprenörsförebild, Sven Hagströmer, som gäst. Nedan Victoria Skoglund
Foto: Karina Ljungdahl
Vad är det mest stimulerande med att driva podden?
– Den feedbacken jag får när någon säger att de startat eget tack vare podden eller att någon entreprenör känner igen sig i våra samtal. Att de då känner sig mindre ensamma, för det är otroligt ensamt att vara entreprenör, oavsett hur många partner man har är man alltid ensam i sitt huvud.
Har poddar någon framtid och vad förmedlar dina känselspröt om vad som kommer härnäst?
– Grejen är att poddfenomenet växer. Min podd har ökat med över 200% senaste året från en redan ganska hög nivå för en nischad podd. Den har dessutom nominerats till Guldpodden 2022. Poddarna kommer inte att ersättas. Folk pratar om rörligt material, som Youtube och liknande, men jag tror inte alls på det. Fördelen med just en podd är att du kan göra massa annat medan du lyssnar. Folk som har en aktiv livsstil gillar ju det. Man sitter inte passiva utan vill göra något under tiden man lyssnar: springa, gå på gym, tvätta. Därför har podden exploderat. Folk lär sig saker, de blir inspirerade samtidigt som de hinner med annat, vilket inte går när man sitter och youtubar.
5 SAKER
Edit lärt sig av sina över 100 samtal
med entreprenörer.
1
Tulla inte på sömnen! Den är din bästa vän och din ventil för att kunna fungera. Minst sju timmar per natt är ett bra sömnmål.
2
”Det är inte hur man har det utan hur man tar det” – skratt på vägen gör resan lättare. Skratta mycket!
3
Det är okej att ge upp en stund! Ge upp, ladda och kom igen!
4
Sälj! Sälj! Sälj! – lägg 80% av tiden på saker som ökar försäljningen.
5
Be om hjälp och omge dig med bra rådgivare! Folk tycker om att hjälpa till och bygg ett team av bra experter runt dig.